תמונת החניך משמשת בראש ובראשונה עבור תעודת הצולל. כדי שנוכל להדפיס אותה לתעודה או להעלות אותה לתעודה זמנית כקובץ דיגיטלי על התמונה להיות ראשית ברורה, אולם יש ממספר קריטריונים נוספים שמהווים תנאי לשימוש בתמונה בתעודת הצולל.
לפני המון שנים הצולל היה נדרש לגשת לחנות צילום, להצטלם (בתשלום) בתמונת פספורט ואותה לצרף לטופס המעקב או לשלוח בדואר ישראל להתאחדות הישראלית לצלילה שם היו מדביקים את התמונה לתעודה וסוגרים אותה בלמינציה. מאז כבר לכל אחד יש ביד טלפון חכם שדרכו ניתן לבצע את כל התהליך הזה, בשילוב עם המורנ"ה התהליך הוא מאוד יעיל ופשוט., כל עוד עוקבים אחרי מספר הנחיות פשוטות:-)
במעמד הרישום לקורס, החניך נדרש להעלות לדף הפרטים האישיים תמונת פספורט. אם הרישום מבוצע בעזרת טלפון חכם ניתן להצטלם ולהעלות תמונה מיידית, או לחלופין להעלות תמונה טובה שלכם מתיקיית התמונות ששמורה בטלפון. אותו הדבר ניתן לבצע גם בעת רישום דרך מחשב.
רגע לפני שמעלים ושומרים את התמונה במורנ"ה, יקפוץ לכם מסך הסבר הבא:
למרות ההנחיות הברורות ביותר אנחנו נתקלים מידי פעם במקרים בהם מעלים למערכת תמונות שאינן מתאימות!
בדרך כלל הסיבה לכך היא שלא קוראים את ההנחיות ולכן לא שמים לב לטקסט המקדים באדום שמסביר שהתמונה מיועדת לצעודת הצלילה. קרה לא אחת שחניכים העלו תמונות של בעל החיים האהוב אליהם, של האחיין החמוד, היה לנו מקרה של צוללת שהעלתה תמונה של סבתא לה, בחלק מהמקרים מצטלמים עם מסיכת צלילה על הפנים, עם סיגריה בפה, עם משקפי שמש, והיו כאלה שבמקום לבקש שיצלמו אותם עם הטלפון פשוטו מצלמים את התמונה של תעודת הזהות או של הדרכון. כל המקרים באלה, משעשעים ככל שיהיו פשוט מעמיסים את מרכז הצלילה בעיסוק מיותר.
לצערנו, בגלל ניסיונות עבר להחליף תמונה לתמונה של חבר או בן משפחה שאינו צולל (זיוף תעודה) נאלצנו לנטרל את היכולת של חניכים להחליף תמונה.
באפיון של המורנ"ה השתדלנו לייצר מנגנונים שיסייעו לנו לצמצם חלק מהמצבים כמו תמונות ברזולוציה נמוכה מידי. הוספנו למערכת מנגנון של מערכת "זיהוי פנים" כך שמקרים שבהם החניך מעלה תמונת גוף (ולא תמונת פספורט - ראש וצוואר), המערכת תשמור רק את תמונת הפנים מתוך התמונה המלאה, אך לפעמים גזירת התמונה יוצרת תמונה ברזולוציה נמוכה מידי וכן, לפעמים המנגנון הזה לא עובד, הוא בהחלט לא יעבוד כאשר מעלים תמונה של מישהו אחר או תמונה של צומח או דומם.
כאשר המורנ"ה תזהה תמונה שאינה עומדת בקריטריונים הנ"ל היא פשוט תסמן אותה בקוקו אדום במטרה להתריע למנהל ו/או למדריך שנדרש להחליף תמונה.
בצילום המסך לעיל, המורנ"ה לא מזהה שהתמונות של החניכים מיכאלי מיכאל וירון חנן אינן מתאימות, מצד שני המורנ"ה מגדירה שהתמונה של ביטון דיקלה אינה מתאימה ולכן מקיפה אותה בקוקו אדום. לכאורה, התמונה של דקלה שהיא תמונת "ראש - צוואר" נראית מתאימה יותר מהתמונות של מיכאלי וחנן. במקרה זה התמונה של דקלה ברזולוציה מאוד נמוכה שלא תאפשר הדפסה על תעודת הצולל ולכן המורנ"ה זיהתה תמונה זו כלא מתאימה" וסימנה אותה בהתאם.
במקרה של מיכאלי וחנן, המערכת פשוט לא הצליחה לזהות את הלקונה ולכן חשוב שגם המדריך/מנהל מקצועי ישים לב ויתקן בהתאם.
אבל אסור לסמוך על המורנ"ה "בעיניים עצומות" גם כאשר התמונה עומדת בכל המאפיינים הנדרשים, המורנ"ה לא יכולה לדעת האם אכן מדובר בתמונה של אותו חניך, בדוגמה לעיל דקלה העלתה בטעות תמונה של אחיה! אבל היא יכלה גם להעלות תמונה של חברה שלה ולכן אין תחליף לשילוב של בדיקה של מישהו שמכיר ויודע לזהות את החניך/ה.
במסגרת קורס הצלילה, יש מספיק זמן לבקש תמונה מתאימה או לצלם את החניך ולהחליף את התמונה במורנ"ה. כל מדריך יכול להיכנס לאזור האישי שלו ותחת התיק האישי של החניך להיכנס ללשונית עדכון תמונה, לבקש מהחניך להיצמד לקיר אם רקע אחיד ובהיר ולצלם תמונת פספורט חדשה.
במקרים בהם המדריך יסמיך חניך עם תמונה לא מתאימה המנהל המקצועי לא יוכל לשדר את ההסמכה של הצולל להתאחדות כל עוד לא הוחלפה התמונה.
כמו שצוין לעיל, לעיתים המורנ"ה בכלל לא מזהה שהתמונה לא מתאימה ולכן בעת שידור ההסמכה להתאחדות, שלב לפני אישור השידור, יקפוץ חלון שמציג את תמונת החניך בצורה ברורה ומאפשרת למנהל להחליט האם התמונה מתאימה או שעליו להחליפה.